środa, 19 marca 2014

Pocztówka z Esch-Belval




Ja - wnuczka hutniczki , córka hutnika, synowa hutnika- nigdy nie miałam okazji zobaczyć jak wygląda huta.
 wielki kombinat krakowskiej huty Lenina, Sędzimira, czy Arcelor - Mital w cieniu, którego przyszło mi żyć ,był owiany tajemnicą.
Jak naprawdę wyglada wielki piec martenowski ?! Mogłam zobaczyć dopiero.....
w Luksemburgu









Choć Luksemburg w ogóle nie kojarzy się z wielkim przemysłem....
a jednak ....
Ma także zagłębie przemysłowe na południu kraju w okolicach Esch sur Alzette.
Wiele lat funkcjonujący przemysł stalowy ostatecznie upadł, koszty pracy były zbyt duże i Arcelor Mital zamknął swoje podwoje na ziemi luksemburskiej w 1997 roku.
Nieużywana huta niszczała, pohutniczy teren straszył.......
Aż w końcu potrzeba rekultywacji  tych rozległych terenów zrodziła w 2004  projekt Belval ,który wytrwale jest  wdrażany w życie i to o nim dziś post.















Infrastruktura pohutnicza - sieć energetyczna, ujęcie wodne i rozbudowana kolej to dobra baza na wybudowanie całej infrastruktury miejskiej.
Wielkie piece odrestaurowano, zakonserwowano, i są rdzeniem projektu. Są  wisienką na torcie. One robią naprawdę kolosalne wrażenie.

Wokół wrastając w pohutnicze hale produkcyjne wybudowano - galerie handlową Plaza, największą salę koncertową Rockhal, na której otwarciu w 2005 grał Prodigy  i Korn, Laboratoria uniwersyteckie , od tego roku dostępne dla szkół, Wydział techniczny Uniwersytetu Luksemburskiego, nowoczesny dworzec kolejowy ,ale również apartamentowce z luksusowymi mieszaniami z widokiem na piece hutnicze, w planach jest jeszcze rozbudowa bazy mieszkalnej, domków jednorodzinnych okalających całość i 29 arowy park  spajający 4 części Belval ,z ścieżkami rowerowymi, i biegowymi, ośrodkiem sportów wodnych i oczywiście placami zabaw dla dzieci.......








póki co wiele projektów jest nieukończonych, ale te post- przemysłowe miasteczko życie.....











 z lotu ptaka





hala dworca kolejowego z platformą widokową









Zdjęcia nie oddają rozmachu przedsięwzięcia. Mój teść zaczął lobbować , o podobne zagospodarowanie rozpadających się fabryk w Krakowie i nie tylko. Jasne ,kosztuje to niemało, miliardy euro , ale ....jak kazdy projekt , kazdy km drogi w Pl jest dofinansowywany z budżetu unii, tak w Pl jaki i Lux, bo koszt nieużytków i dzikich wysypisk które w tych miejscach powstają chyba jeszcze większy .....













a stylizacyjnie jak widać - B&W z kroplą żółtego


Spodnie- Promod
Bluzka- BonPrix
Marynarka Bon PRix
Torebka- 5th Avenue
Szpilki - Vendetta
i jakieś biżu ze starym zegarkiem taty Geneve





66 komentarzy:

  1. Ja Cię :-).spodnie masz nieziemskie do tego ta cudna torebka.Totalna rewelacja.

    OdpowiedzUsuń
  2. Sporo jest takich obiektów w Polsce. Choćby spacerując po Łodzi można zauważyć wiele ogromnych, ciekawych architektonicznie i niestety niszczejących obiektów (pozostałości po przemyśle włókniarskim i odzieżowym). Byłaś w Łodzi to sama wiesz jak te budynki straszą! przydałby się jakiś dobry projekt za ich zagospodarowanie. U Ciebie tak cieplutko?? Super że już możesz na krótki rękaw śmigać! Ale wiesz tu też wiosna nadciąga:):)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak , Łódź jako miasto przemysłowe ma ten sam problem . Jak widać można takie tereny nieźle zagospodarować :)
      Tak bywało 24 st :):):)

      Usuń
  3. Super figurka, to i spodnie świetnie wyglądają. Fajnie, ze u Ciebie już tak cieplutko.W Polsce tez niedługo będzie wiosna. Serdecznie pozdrawiam. Mam nadzieję, że jutro mój blog będzie już na chodzie.
    balakier-style.pl.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Będzie będzie !
      To czekam na ustąpienia usterek technicznych :) pozdrawiam serdecznie

      Usuń
  4. Fajne miejsce na śląsku tez mamy parę takich miejsc :)
    Ale pogodę masz piękną!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety nieszczejących i straszących ... Moj brat mieszka w Siemianowicach ... Więc ... Wiem jak to wyglada. Choć akurat tam ze starej kopalni zrobili park tradycji , o ile jeszcze nie zbankrutował

      Usuń
  5. ślicznie wyglądasz Aniu, super torba, super figura...
    Ja mieszkam niedaleko huty i ...nigdy pieca nie widziałam, co więcej, prawie nie znam huty, czasami "podziwiam" ja na odległość....ale u Ciebie ciepełko a ja dzisiaj z parasolem i w ciepłym płaszczyku...pozdrawiam ....

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No właśnie ... A Nowa Huta to infrastruktura taka że szkoda że niszczeje ....

      Usuń
  6. Podobają mi się te żółte akcenty. Fajny zestaw, ale... wybacz bezceremonialność, z tych skarpetek bym zrezygnowała...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hahaha myśle że nie problem w skarpetkach , tylko w tym że jedna sie obsunęła ;) a jako ,że ja nie jechałam tam cyknąć zdjęć tylko zwiedzac to ... Fotka jest w tzw realu ;););) i póki co za zimno na gołe nogi jak dla mnie ;)

      Usuń
  7. Oj, lubię takie klimaty (choć na ogół ciągnie mnie do natury). Na Śląsku i Zagłębiu, aż się roi od takich miejsc. Wiele z nich już nie pracuje i niszczeje. W ostatni weekend zawalił się dach i ściana cementowni w Grodźcu. Było to miejsce niezwykle urodziwe. Często robiono tam sesje ślubne. Strasznie chciałam zrobić tam fotki na bloga, ale nie zdążyłam!!! Teraz zapewne ogrodzą teren dla bezpieczeństwa, a za kilka miesięcy wyburzą resztę ruin i postawią tam kolejny kwadratowy market :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja do dziś jadąc do brat mijam ruiny Huty Silesia , od zawsze po tym poznawałam że blisko juz :)
      A stare hale czy jak widać piece mogą być atrakcyjne :)

      Usuń
  8. Wow, co za figura!:):) Wyglądasz fantastycznie.
    Świetnie w tych portkach wyglądasz, bardzo podoba mi się bluzka i torebka:)
    Pozdrawiam cieplutko:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuje ,dziękuje :):)
      Mnie tez :):):)

      Usuń
  9. To takie szewc bez butów:))))Bardzo ładne zdjęcia:))a Ty wyglądasz cudownie:))piękna figura podkreślona super spodniami:))Pozdrawiam serdecznie:))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No tak :) tato mojego brata wziął do huty , dziewczynki juz nie ;)
      Dzięki za komplementy :)

      Usuń
  10. Ciekawe miejsce, widzę, że pogoda prawie wakacyjna u Ciebie :)

    OdpowiedzUsuń
  11. fajne zdjęcia! świetnie wyglądasz, bluzka i torebka fantastyczne :)

    http://lamodalena.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuje :):):)
      Czasem udaje sie nie tylko własny balkon ;) sfotografować ;)

      Usuń
  12. Anka np przeciez ja nie mogę pisać cały czas, że z posta na post podobasz mi sie bardziej. Jeszcze mnie zaczna o cos podejrzewać hahaha, a tak serio to fantastyczne zdjęcia i rewelacyjne spodnie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Grazynko możesz !!! ;););)

      Ja przecież cały czas nad sobą pracuje ;) ale to fakt , na żywo tez wiecej komplementow dostaje , od kobiet ;););)

      Usuń
  13. Podobają mi się te żółte akcenty na Tobie i te czerwone budynki w plenerze :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Aniu, ja mieszkam na Śląsku i widzę, co się dzieje z pozamykanym kopalniami, szybami etc. To smutne jak wszystko niszczeje... Ciekawe miejsce pokazałaś, a Ty się już bardzo wiosennie wpisałaś w klimat. Ślicznie Ci w tym zestawie, zgrabnaś... Mam też bluzeczkę żółto - czarno- białą z Bon Prix -u, tylko inny fason, pokażę ją kiedyś. To niesamowite, bo przedwczoraj założyłam ją na spotkanie ze znajomą... Buziaki!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak , ja tak jedną nogą zawsze miałam coś wspólnego ze Śląskiem , nadal mam . Moj brat mieszka w Katowicach .
      Bo B&W świetnie , moim zdaniem , sie komponuje z żółtym :):):)
      Zapytaj Sonii , próbowałam ją do tego namówić ;)

      Usuń
    2. A ja Aniu w Katowicach studiowałam. Mam rzut beretem... Może kiedyś zawitasz w te strony i uda się nam spotkać.

      Usuń
  15. Czyli, że da się!!!! Jak mi takiego podejścia do rozwiązywania takich "problemów" brak w naszej słodkiej Polsce! Ja lubię industria. Jakoś tak ciągnie mie do rur, kominów, loftów. Kominy Huty Katowice widuję na codzień :D
    A zestaw Twój też taki nowoczesny :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wieki temu , na studiach jeszcze byłam na imprezie w klubie Kwadraty na Ligocie , z której kolega wyciągnął mnie twierdząc że mi coś ciekawego rano pokaże. Jechaliśmy jakimiś dzikimi lasami , nocą , ja juz oczyma wyobraźni gwałty widziałam ... Domek letniskowy w głuszy ;)
      Rano tak o 5-6 kolega mnie budzi i wola chodź , chodź pokaże Ci coś - wychodzimy a on na to
      Zobacz ! huta Katowice !!!


      To było gdzieś nad któraś pogorią i znad jeziora wyłamiały sie kominy , a dopiero znad nich wschód słońca :):):)

      Huta Katowice , w tym dzikim lesie ;))

      Usuń
  16. Świetna stylizacja i piękne połączenie kolorystyczne. Ciekawe miejsce pokazałaś. Zdjęcie z lotu ptaka pokazuje ile jeszcze tam pracy trzeba włożyć, ale po ukończeniu przedsięwzięcia na pewno będzie to fajne miejsce :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bo dookoła to ciagle jeszcze płac budowy i tereny rekultywowane , a i drzewa w parkach potrzebują czasu by urosnąć ... Ale za 10 lat będzie to industrialną perełka .
      Myśle ze apartament tam ,z takim węzłem komunikacyjnym , i 15 minutami do centrum Luksemburga jest ciekawa alternatywa do mieszkania np w Esch - które jest .... Mało ciekawe , ot takie zwykle ....

      Usuń
  17. wszystko fajnie ale co widze na pierwszym zdjeciu , Twoje skarpetki!!!! potem na innych juz nie widac tak razacej roznicy, jak na tym pierwszym.musza byc cieniutke :) :) Ale nie baczac na nie wygladasz super, laska taka jestes ze hej!!! Usciski

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Izo ... Są cienkie ;? Tyle ze ciemne i ... Krótkie ;) i ta im się wyszło na zdjęciu ;););) jak nogawka sie podwinęła , podciągnęła ;)
      A poza tym zdjecia bywają bezwzględne ;) wychodzą wszystkie niedociągnięcia ... Tyle ze w " podróży" czasem nie da sie juz zmienić ;)

      Usuń
  18. co do niedociagnięć -typu skarpetki,uważam,że powinnyśmy walczyć z tym,ze strachem przed opinią postronnych.Najważniejsza jest wygoda i kofort a nie spojrzenia innych ludzi :)
    Tez zauwazyłam skarpetki tzw antygwałtki,ale ucieszyłam się włśnie,że takie zdjęcie dodałaś,to przejaw dystansu właśnie
    I zazdroszczę spaceru w krótkim rękawku,ja jeszcze tak nie chodzę
    Zdjęcie z lotu ptaka,super

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bo wszystkie jak jeden mąż takie nosimy ;)
      Ba ... Taka pogoda ,ze kolacje jadamy w ogródku ;)

      Usuń
  19. Co tam skarpetki, nadchodzi przecież trend wielki na skarpetkę do szpilek , ja lubię różne dziwne różności. Im dziwniej tym lepiej. Mało Cię jakoś tylko widac albo słońce duże było pomimo tego i tak pięknie. Co do miejsc to mam rodzinę prawie całą "fabryczną " :-) Więc miałam tez to na codzień , pozdrawiam Cię Aniu

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No
      No właśnie ;);)


      Bo ja tylko mały trybik w maszynie życia :)

      Usuń
  20. rany, ja przez tyle lat jeździłam do Krakowa i też mi nigdy do głowy nie przyszło, żeby się w pobliże Huty wybrać :)
    to prezentowane przez Ciebie miasteczko mogłoby być wzorem dla gospodarzy polskich miast - wzorem na wykorzystanie terenów pofabrycznych. Bo w większości wypadków przedstawiają one taki smutny widok, jak tereny popegeerowskie :(
    a tu proszę! jest fantastycznie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Teraz można "kupić" wycieczkę trabantem po starej Nowej Hucie :) śladami PRLu :):);)
      Polecam !!!
      Następnym razem jak w Krakowie , rynek u Wawel to nuda :) choć ja ja lubie , ale lubie tez tam gdzie nie wszyscy ;)

      Usuń
  21. Super pomysł na wykorzystanie takiego poprzemysłowego terenu. Szkoda, że w Polsce takie tereny w większości straszą. U nas po wielkiej farbyce "Wagon" pozostało pobojowisko...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To co mi uświadomił Moj teść - takie tereny są świetnie uzbrojone i często maja węzeł komunikacyjny ! Więc spora cześć juz jest - trzeba to tylko z głowa zagospodarować , z wykorzystaniem starych elementów , lub nie , ale nie pozwalać aż tak straszyć !

      Usuń
  22. Swietny pomysla na wykorzystanie bylego terenu przemyslowego! Lubie takie "wynalazki".. A w hucie tez nigdy nie bylam…
    Bardzo mi sie podoba Twoja pasiasta bluzeczka.. i jestem pelna uznania, ze to juz na kolejnej pocztowce ze swoich wycieczek masz… obcasy!!! Prawdziwa kobieta z klasa:):)
    Pozdrawiam<3 Anka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bo ja sie za obcasami stęskniłam :):):)

      Usuń
  23. No no nie sądziłam, że można tak przeobrazić hutę.....zdecydowanie dobrze wydane pieniądze, u nas tez by się przydało zagospodarować STARE, a nie stawiać wszystko NOWE od podstaw...
    Super strój (te buty...!!!)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak wiem , to nie najlepsze buty na długie spacery ... Ale nie ma nic piekniejszego niż klasyczna szpilka :):)

      Usuń
    2. http://dominiki365dni.blogspot.com/2014_01_01_archive.html
      tak było, dla porównania :P
      Nie powiem, że czasami mi tych długich brakuje, ale włosy nie ząb- odrosną :P na pewno z tak krótkimi mam mniej użerania się z rozczesywaniem :P

      Usuń
  24. W życiu bym nie powiedziała, że to huta. Na pierwszy rzut oka wydaje się, że to cementownia:)
    Interesujący post, zawsze się czegoś człowiek dowie nowego.
    A Ty Aniu w tych szpilach wyglądasz bardzo kobieco.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Taaaa a widziałaś kiedyś piec martenowski ??!!

      Usuń
  25. Ciekawie się czyta Twoje posty! Świetna fotorelacja i stylizacja ;-)
    Pozdrawiam!

    zabawa-moda.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O wpadaj częściej ! Zapraszam Śliczna !

      Usuń
  26. Nie powiedziałbym, że beton gdyż fajnie połączyłaś klasyczną elegancką czerń i biel w ciekawych formach z żółtą torebką. Jest bardzo dobrze ;)
    Dziękuje za szczere komentarze. Fajnie, że zawsze coś wzbudza emocje i że w całości odbierasz dobrze to co robię ;)
    Pozdrawiam serdecznie, Nabil ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki !
      Wyszłam z założenia że szkoda czasu na pisanie banałów . Skoro wystawiamy sie na ocenę innych , niech będzie szczera .... Nie zawsze i nie wszystko musi nam sie podobać . Przy czym nie trzeba od razu unifikować wszystkich do jednego schematu !

      Usuń
  27. Kochana, przylece na spokojnie, bo juz muszę lecieć, odpisałam ci u siebie, widzę jakies industrialne klimaty u ciebie i ty taka zyleta, zę hej, fiu, fiu! na spokojnie musze posmakowac wieczorkiem, buziole!

    OdpowiedzUsuń
  28. No i córke i wnuczke hutnika przeznaczenie dopadlo w ...Luksemburgu i zobaczyła jak wygląda piec martenowski:) fajna ta industrialna sesja, a spodnie - ech! żyleta w nich jesteś!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hahaha no właśnie ! Żyleta ;););)

      Usuń
  29. Bardzo ładne zdjęcia !

    www.kataszyyna.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  30. Jak zrobiłaś to zdjęcie z lotu ptaka??? :) Fajna wycieczka. U nas tez są takie miejsca.
    Twój zestaw bardzo mi się podoba. Taki delikatny ten żółty akcent. Może, może... Wiesz, jak miałam jakieś 15 lat miałam hopla na punkcie żółtego; miałam bardzo żółtą bluzę ( teraz byłaby taka modna) i żółte botki. Teraz się zastanawiam, czy to był mój wybór, czy po prostu taki kolor był dostępny. Jednak był to charakterystyczny i wyrazisty zestaw. Zapadł mi w pamięci. Właśnie wpadł mi pomysł na następnego posta...z żółtym akcentem :)
    Pozdrawiam cieplutko :):):)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. z lotu ptaka ;) to proste - wystarczy zdobią zdjęcie zdjecia , które jest wystawione w galerii ;););)
      Jeżeli namowiłam Cie na żółte dodatki to .. Bardzo sie cieszę :) mnie one swietnie komponują sie z B&W a jeszcze dla brunetki wydają sie idealne :):):) to obok błękitów najbardziej hot kolor tej wiosny ! Więc ... Czekam Soniu !

      Usuń