środa, 19 listopada 2014

Kraina winem płynąca





tu tu zabrałam Was w piękną dolinę Mozeli, był piękny, słoneczny dzień , idealny początek lata. Obiecałam Wam, ale również sobie , że jeszcze tu wrócimy, na te wzgórze z butelką wina , najlepiej lokalnego kiedy tylko winogrona dojrzeją.

I voilá



        Ostatni dzień lata, idealny na piknik :) z pięknym widokiem, dobrym winem, dobrym jedzeniem i dobrym towarzystwem ......







 Bo, czego może jeszcze nie wiecie, Luksemburg to również kraina winem płynąca :)
głównie białym i to kilkoma doskonałymi gatunkami i kilkoma unikatowymi




 Rivaner, najpopulatniejszy ale też jeden z najstarszych gatunków na świecie, o subtelnym aromacie kwiatowym, muskatowym, lekkie i świeże, tradycyjnie podawane z szynką, frytkami, i sałatą . Cóż opis tradycyjnej kuchni luksemburskiej, nie oddaje subtelności tego wina.







 Auxerrois , o ile Rivanera można jeszcze spotkać w Niemczech, to Auxerrois jest już unikatowym gatunkiem dla Luksemburga. Niesie w sobie aromat mirabelek i melona, lekkie, delikatne, wyborne.....zdecydowanie moje ulubione....







 Pinot Blanc, odmiany tych winorośli są uprawiane od Włoch po Francje ( choć tutaj jedynie w Rejonie Alzacji) Niemcy, a nawet w Południowej Ameryce.
Nieco zbliżone w smaku do Rieslingów, z delikatnie gruszkowym aromatem, nieco waniliowym, bardzo szlachetne i eleganckie....








 Pinot Gris, białe wino produkowane z ciemnych winogron, o charakterystycznym smaku owoców egzotycznych i rodzynek. Doskonałe do drobiu i ...truskawek. Drugie. Jeżeli chodzi o mój typ smakowy. Niesie w sobie lekkość i aromat, coś niewypowiadalnego.....










Gewürztraminer, wino bardzo aromatyczne, z posmakiem liczi i róż, tu muszę oddać palmę pierwszeństwa Francuzom, alzacki jest niesamowity...choć trudno dostępne, co ciekawe ostatnio  piłam je w Krakowie, w Botanice....









 Chardonnay - klasyk, najbardziej znane na świecie wino białe. Ciekawostką jest to, że w Europie zaniedbano jego uprawę i gdyby nie fakt, że szczepy zostały przechowane na Uniwersytecie Kalifornijskim, nie uprawiano by dziś w Europie tego doskonałego wina o muskatowo-waniliowym aromacie, czasem z domieszką miodu, masła (??!!)








Riesling, białe wina to i Riesling, choć nJbardziej kojarzący się z niemieckimi agrikulturami , jego uprawy we francuskiej Alzacji czy Luksemburgu świadczy o wspólnej historii tego rejony Europy. Rieslingi znamy wszyscy, te znad Mozeli są bardziej ziołowe .






 I kolejny klasyk , ukłon Małgosiu, Pinot Noir. Jedyna odmiana winorośli w Luksemburgu dająca te delikatne czerwone wino o subtelnym posmaku owoców leśnych.







 Te luksemburskie pochodzą z małych ,rodzinnych winnic, eksportowane są na rynek głównie belgijski i niemiecki. Największa winnica Bernard Massard, znana jest głównie z crement, ale to zupełnie inna opowieść podobnie jak opowiesc o winach "de glace"  czyli szczepach Riesling, Pinot Gris oraz Pinot Blanc zbieranych w zimie przy temperaturze maksymalenej -7 st....Dzieki którym nabierają szczególnej słodyczy......

58 komentarzy:

  1. Ohh....przysiadłabym się do Was na ten koc:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zapraszamy :):)
      Obowiązują własne kieliszki ;)

      Usuń
  2. nie cierpię wina ;P
    ale winogrona za to lubię ;P

    ej, muszę się kiedy wprosić tam do Ciebie ;P
    te widoki, ten horyzont - <3

    przygarnij Mar ;P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czuj sie przygarnięta :)
      Przynajmniej wirtualnie . Winogrona prosto z krzaka były nieziemskie , nie to co polskie gruboskórne kwasiury

      Usuń
  3. Aniu ten post dzisiaj pachnie i czuję smak winogron... Piękne słoneczne zdjęcia. To lubię.
    Pozdrawiam ciepło!

    OdpowiedzUsuń
  4. O to ja Auxerrois poproszę;)) Ale sielankowe obrazki, aż się rozmarzyłam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No masz gust :):) prawdziwy Sommelier :)

      Usuń
  5. Z tego co tu wyczytałam ,to mam dokładnie taki gust jak Ty,tak samo obstawiłam dwa pierwsze miejsca,mimo,ż nie próbowałam nigdy...no i jeszcze te o smaku liczi :) kocham liczi !!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ocenic wino po opisie....i kto powiedzial, ze nie dziala na wyobraznie ?!?! Podobnie jest z zapachami ....jak jest piwonia w skladzie, wiem ze bedzie mi sie podobalo

      Usuń
    2. ja nie pamiętam jak pachnie piwonia :(
      raz posadziłam,ale zanim miała kwiaty to zmarniała i mrówki ją obeszły :(
      a na winach się nie znam,jeszcze za mało praktykuję,ma być słodziutko i owocowo :) ale liczi i róże....to mnie intryguje!

      Usuń
    3. Wytrawne są słodkie , wino nie jest słodkie ... Chyba, że z eksportu do Pl slodzone cukrem ... Bleeee

      Usuń
  6. O jak przyjemnie - piknik i piękny krajobraz, winogrona, a i winkiem też bym nie pogardziła ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak napisze ze jestem uzalezniona od wina, zabrzmi to ...dziwnie, nie jestem uzaleniona od alkoholu, ale od celebrowania chwil w zyciu...chocby lampka dobrego wina....

      Usuń
  7. Marzę o zdjęciach w tak pięknym krajobrazie :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Koneserka win z Ciebie, lubię smak wina ale nie jestem w stanie ich nazwać i zapamiętać, kupuję zawsze intuicyjnie i nie jest źle :))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Do niedawna tez tak miałam, ale od kiedy wino stalo sie czescią kultury....to sie zmienia....sommelierem nigdy nie bede, ale wina Grande Premier Cru od stołowych odróżnię ;)

      Usuń
  9. Chcę na kocyk i lampkę wina!!! Mogę nawet podegustować wszystkie:D
    Stoczę się z tego stoku w te winnice i mogę sobie tam leżeć do lata:)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To sie nazywa umiec korzystac z zycia....nie musisz sie staczac, podjedziemy na gore autem po ciebie ;);)

      Usuń
    2. A to dzięki...po taka stoczona mogłabym marnie wyglądać;))
      :*

      Usuń
    3. Hahahaha
      Ty ?! Nigdy ! Tys zawsze piękna :)

      Usuń
  10. Nie znam się na winach, rzadko piję ale miejsce z chęcią bym odwiedziła :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja nie pijam innego alkoholu niz wino, ale lubie.......

      Usuń
  11. Mhmmmm...ale mi smaka narobiłaś, lubię winko. Poproszę po kielichu każdego :D
    A krajobrazy jak w...Mołdawi. Tam też kilometrami ciągną się winnice, o i na Krymie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Lubie winnice....lubie taki klimat ....dobre winko tez :)

      Usuń
  12. Dobre winko nie jest zle...;) Ja wprawdzie wole czerwone, wytrawne niz te biale... ale tymi tez nie pogardze! Chetnie sprobowalabym tego typowo luksemburskiego - Auxerrois - przmi bardzo smakowicie:)
    A widoki.... cudne!!! Uwielbiam winnice - w mojej okolicy sa takie malutenkie, prywatne i czasami chadzam tam sobie popatrzyc na nie...
    Pozdrawiam. Anka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Te tutaj, tez raczej rodzinne, import regionalny i na wlasny rynek, ale wyborne :)
      Kiedys tez wolalam czerwone, teraz ....biale, tez wytrawne oczywiscie.
      I teraz zrozumialam Francuzow, dlaczego wola wlasne wina niz importowane ;)

      Usuń
  13. OOOO idealne miejsce dla mnie ! Uwielbiam winogrona :)
    No i posiedziałabym tam z WAMI !
    Uściski Aniu ;)

    OdpowiedzUsuń
  14. oh ludzie ja cudnie! uwielbiam pikniki i wino tez - czerwone w sumie bardziej niz biale :D a winogrona z krzaczka zawsze spoko!

    OdpowiedzUsuń
  15. Niestety nie jestem smakoszem win, piję baaardzo sporadycznie, a teraz od półtora roku nie miałam kropli w ustach :) dlatego z największą przyjemnością spróbowałabym polecanych przez Ciebie, szczególnie w takich okolicznościach i towarzystwie :) Cudowne widoki i smaki, pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  16. W umiarze cala przyjemnosc :) i celebrowaniu chwil....wino ma swoj klimat

    OdpowiedzUsuń
  17. Ooooo jaki fajny piknik:)))wino lubię ale niestety ze względu na zdrowie nie piję:)))Pozdrawiam serdecznie:))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Reniu, ale lampka czerwonego ku zdrowotnosci wlasnie ;)

      Usuń
  18. Przepięknie! Przypomniała mi się Toskania.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tez miałam takie skojarzenia , jak pierwszy raz pojechałam :)

      Usuń
  19. Dziś popołudnie z Tobą, trochę pooglądam :) Wino, moja ulubiona kategoria alkoholi (Poza domowymi nalewkami, o których mam zdecydowanie szersze pojęcie niż o winach), wiesz, sirtuiny i resweratrol :) Najlepiej z serem, sałatką caprese lub z suszonym mięsem - po prostu kocham... Tak szczerze uwielbiam klasyczne włoskie chianti, nic mi nie zastąpi tego smaku, choć ostatnio próbowałam lokalnych z Rheinfelden i byłam bardzo pozytywnie zaskoczona.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj na nalewki nie moja głowa , zreszta z moim zespołem serotoninowym nawet sery , które uwielbiam i czerwone wino , w grę nie wchodzą ... Pozostały lekkie biale , za to jakie wyborne ... Gdybyśmy miały sie kiedyś spotkać , masz u mnie butelkę Auxerrois :)

      Usuń
  20. Mało piję i nie znam się na winach, z zainteresowaniem przeczytałam te wszystkie wiadomości na ten temat.
    Piękne zdjęcia, fajnie tak wybrać się na łono natury i odpocząć od codzienności.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj tak , zwłaszcza jak listopad taki listopadowy , zimny i ponury :)

      Usuń
  21. :-) szkoda tylko,że internet nie przekazuje smaku..bo nastrój i poetyckość wina czuć w tym poście ;-).

    OdpowiedzUsuń
  22. ależ niesamowity klimat i te cudowne kiście smakowitych winogron, oj chyba troszkę zazdroszczę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj a ja chyba juz tęsknię do takiej pogody ;)

      Usuń
  23. Przyjemne miejsce :D
    Muszę pokazać tego posta Miśkowi. Ten to jest dopiero winnym koneserem. Z Argentyny przywiózł kilka butelek, czekają na święta :D

    OdpowiedzUsuń
  24. Oryginalne to musi smakować ... Te rozlewane w Pl i okolicy ... To popłuczyny

    OdpowiedzUsuń
  25. Za winem nie przepadam ale za to winogrona uwielbiam. O mało co nie polizałam monitora!
    Wspaniały piknik. Wspaniałe miejsce. Wspaniałe fotki.
    Pozdrawiam cieplutko :):):)

    OdpowiedzUsuń
  26. Smaka na winogrona sobie narobiłam ha!ha!...sielsko...anielsko...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak patrzy sie na to co za oknem to .... Pozostaje żyć nadzieja , ze wiosna juz za kilka miesięcy :)

      Usuń