poniedziałek, 2 lutego 2015

Liichtmesdag


Tradycje Luksemburskie. Liichtmesdag z francuskiego Chandalier, to religijne święto ,którego w Polsce zupełnie nie znałam. Nawet zdziwiłam się, że tradycja to religijna- na pamiątkę..
Szczerze to szukałam info jakie to katolickie święto wtedy, ale poza tym, że pierwotnie katolickie w luksemburskich annałach nic nie znalazłam :(
dajcie znać co też jest to za dzień 2 lutego

celebruje się go tak,że
dzieci chodzą z lampionami po domach, śpiewają piosenki i ...zbierają słodycze.
Prawie jak adwent i prawie jak Hallowen w jednym







Z reguły wędrując ze szkołą zahaczają o urząd miasta i burmistrza. Zawsze się śmieję, jak moje panny opowiadają  ,że Gaston to daje najlepsze słodycze.
 Ich kumpel Gaston , dla mnie Monsieur Bourgermester :))





Fajne jest to ,że lampiony są własnoręcznie przygotowane , rodzice sponsorują tylko baterie  :)






Liichtmesdag jest....bardzo lubiane i wyczekiwane przez dzieci. A Wy znaliście tą tradycję ? Chrześcijańska to tradycja...więc pytam, czy tylko mi nieznana ?!

78 komentarzy:

  1. Pierwsze słyszę,nie znam w ogóle.Fajnie ,że integruje dzieciaki między sobą i ze starszymi i ,że sami robią :)) są lampiony,jest zabawa i to najważniejsze :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja juz wiem co to za swieto , ale zostawie wam inwencje :)
      Z blogów sie dowiedziałam :)

      Usuń
    2. ooooo,no słyszałam o tym,haha...
      nawet w necie poczytałam ,gromnica pochodzi od słowa grom,pobłogosławione gromnice stawiało się w czasie burzy w oknie i modlono się o oddalenie piorunów itd
      Niezłe bzdurki :)
      Święto ma upamiętniać ofiarowanie Jezusa w Świątyni Jerozolimskiej :) No każdy powód dobry do świętowania :)

      Usuń
    3. Gosia masz L4 to masz czas
      Poczytaj -
      król jesus Roberta Gravesa , biografia beletryzowana bez otoczki religii
      Albo co może już w rękach mialaś Bóg Urojony Dawkinsa , zwany biblią ateistów :)

      Usuń
    4. haha,Jeżeli wiele osób cierpi na urojenie, nazywamy to religią :)
      powiem Ci,że mam dystans do czytania książek o religii,bo się tylko denerwuję mimo,że się utwierdzam w swym własnych poglądach,do których doszłam sama :)
      A na marginesie ,takie skandalizująco-rozwiajające myślenie książki jak tu wymieniasz to powinno się przerabiać w szkole zamiast nudnych lektur !

      Usuń
    5. Ja swojego czasu uknułam własną teorie dlaczego ludzie potrzebują boga i nieśmiertelnosci ...
      A ja lubię , bo lubię rzetelną wiedzę w miejsce garści prawd objawionych ;)

      Usuń
    6. A właściwie to może powinnam książkę napisać .... Hmmmmm .... Poza ekskomuniką , którą i tak już mam , to napiętnowanie ?!?!

      Usuń
  2. Rano w radio mówili, że dzisiaj jest święto matki gromnicznej. To chyba to samo, tylko inaczej :D U nas polega to na lataniu do kościoła, chyba z tymi gromnicami. Nie wiem, nie wnikam, głębsze znaczenie mnie nie interesuje, ale jakby tak pozgłębiać, to i tak pewnie się okazęże, że to już przed chrześcijaństwem funkcjonowało...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bingo, mnie te gromnicr niekoniecznie sympatycznie sie kojarzà z pogrzebami. Ale tak, o matki gromnicznej święto chodzilo

      Usuń
  3. Dzień 2 lutego kończy okres Bożego Narodzenia. W polskiej tradycji święci się gromnice, piszę o tym, w swoim poście, takiego zwyczaju jak u Ciebie Aniu nie ma, ale na pewno jest on bardzo miły dla dzieci. Co kraj, to obyczaj. Przeczytałam posta z wielkim zainteresowaniem, serdecznie pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, tak, to u ciebie o pochodzeniu święta przeczytałam :)

      Usuń
  4. Ofiarowanie Pańskie? Gromnice sie zgadzają.
    Swoją droga, jako dziecko uwielbiałam roraty, bo tez mogłam chwalić sie swoim lampionem:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A ofiarowanie pańskie to to samo co gromniczna ?!?!
      Tutaj w adwent nie chodzi sie na roraty ;)

      Usuń
    2. Tak. Gromnicze to druga nazwa😉 ale to juz zgooglowalam,, bo nie byłam pewna 😀

      Usuń
    3. No widzisz , ja ani jednego nie znałam :€

      Usuń
  5. W Polsce kolęduję się właśnie do 2 lutego.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ale czemu do 2 lutego ?!

      Usuń
    2. To wynika z polskiej tradycji ludowej. Wtedy kończy się okres kolędowania, rozbiera się choinki i szopki. Choć tak naprawdę liturgiczny okres Bożego Narodzenia kończy się w święto chrztu Jezusa.

      :-))

      Usuń
    3. Wiec mam dalsze pytania
      Kiedy jest święto chrztu Jezusa
      Jakiś tak kojarzyłam ,że choinkę trzyma się do końca karnawału.....choc w lux też nie, bo odbywa się tzw sapin dimanche kiedy jeździ śmieciarka zbierająca żywe choinki ,bo śmieć to organiczny i mało komfortowy w wyrzucaniu.
      Moi rodzice miewają choinkę, ale rozbierali kiedy chcieli, a u nas nie ma.....

      Usuń
    4. Czy to aby nie Święta Łucja ma coś wspólnego z tym dniem? Święto światła lub światłości (łucja -Lux) obchodzi się w krajach skandynawskich 13 grudnia - głównie świętują dzieci i noszą swiece i lampiony. Coś tu sie jakoś pomieszało kulturowo......

      Usuń
    5. O Łucji też nic nie słyszałam ;) ale o tym może właśnie pisze Marylka że w Holandii w grudniu :):)
      We Francji i Lux 2 lutego Chandalieur
      Co Kraj to Obyczaj :):)

      Usuń
  6. Niestety nic o tym nie słyszałam... lampiony to może nawiązanie tak jak piszą dziewczyny do gromnic? Ale te dla dzieci są przepiękne! Naprawdę ślicznie wyglądają, ciekawa jestem z czego się je robi- jak?
    Mam nadzieję, że córcia uzbierała dużo słodyczy :D
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ;);)

      Tak , ponoć gromnice maja odstaszac wilki i złe duchy ;) lampiony sympatyczniejsze ....
      Na technikach prac sie nie znam , ale wyklejane sa na sztywnej folii obrazki potem zszywane .....

      Usuń
  7. No prosze to w Holandii ten dzien obchodzony jest w grudniu, jakos na poczatku, i tez dzieciaki chodza z lampionami, spiewaja piosenki i zgarniaja slodycze, albo owoce :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :):):) i nie ma on nic wspólnego z adwentem ?!?!?!

      Usuń
  8. Ja jestem katolikiem i wiem, Matki Boskiej Gromnicznej. Szkoda, że nie ma u nas w Polsce takiego święta; lampionów i takiej integracji między dziećmi.

    OdpowiedzUsuń
  9. W Pl 98% to katolicy....a o święcie i jego tradycjach niewiele osob wie. Ok, u nas są inaczej obchodzone, ale to kwestia obrządku i lokalnej tradycji ;)
    Ja jestem w tych 2% wiec moja niewiedza usprawiedliwiona

    OdpowiedzUsuń
  10. U Ciebie przynajmniej to święto jest pożyteczne ...integruje dzieci, sprawia radośc ! A to najważniejsze :))
    U Nas heeeee wiesz nawet szkoda mi mówic ....ja zostałam wychowana w wierze chrześcijańskiej i tylko tyle :( U nas chrześcijaństwo nie do końca jest tym co byc powinno, a niedzielna msza to nic innego jak przegląd informacji ...telewizję posiadam więc sensu nie widzę ! Ważne by życ według tego co zostało we mnie zaszczepione za tych lepszych czasów i tego staram się trzymac, pielęgnowac w sobie wartości ,a nie tylko jak się pokazac w niedzielę ;) By w oczach sąsiadów dobrze wypasc :)

    Uściski Aniu :*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja niby się urodziłam i wychowałam w chrześcijańskiej tradycji, ale moi rodzice nigdy nie praktykowali, jako dziecko chodzilam do kościoła tylko jak bywałam u babci na weekend, jako 12 latka przestałam ,jak zirytowałam się na hipokryzję przedstawicieli, w wieku 26 lat zostałam apostatą i mam oficjalną ekskomunikę
      Z czego jestem dumna.
      Bo uważam się za dobrego człowieka, i nie potrzebuję do tego ideologii i staraszenia piekłem ....
      W jakiś sposób uważam ,że czerpać z tradycji należy ,ale osądzać do dobre samemu.....a wiara nie ma nic wspólnego z religią, a zwlaszcza z jej przedstawicielami

      Usuń
  11. ojej ile maluszków :D od razu weselej. Niebieski płaszcz poniżej boskiiiiiiiii

    OdpowiedzUsuń
  12. Piekne te lampiony... A i dzieci maja radosc - z tworzenia, wspolnej zabawy no i ... slodyczy;)
    W tradycji koscielnej swieto Matki Bozej Gromnicznej to tak naprawde Dzien Ofiarowania Panskiego. 40 dni po narodzeniu Rodzice zaniesli Jezusa do Swiatyni ofiarowujac Go Bogu. W tradycji zydowskiej to bylo wazne wydarzenie w zyciu rodziny, w ktorej rodzilo sie dziecko. Stad to takze wazne Swieto dla katolikow. Przynajmniej powinno byc... a nie tylko poswiecenie swiec w Kosciele... Gromnica to zreszta tez od wiekow wazny symbol - swiatla i nadziei, zawsze towarzyszyla w waznych chwilach zycia: np. zapalano ja gdy ktos umieral albo w chwilach strachu - podczas burzy... Moim zdaniem, jesli juz ktos jest "wierzacy" powinien znac znaczenie takich waznych dni w kalendarzu...
    Pozdrawiam Aniu!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziekuje Anka za tak konstruktywną wypowiedź.
      Ja doświadczam tych tradycji ,które do pewnego stopnia przenikają do świeckiego życia, moje panny żywo i chętnie też biorą w nich udział, bo dzieje się to w szkole, choć w miejsce religii wybraliśmy edukację moralną.
      Ale zgadzam się, z tezą ,że wierzący o własnych ważnych tradycjach powinni wiedzieć.
      Mnie szczerze to gromnice kojarzą sie wyłacznie z pogrzebami

      Usuń
  13. jakie to ładne !!! super tradycja

    OdpowiedzUsuń
  14. Taa Matki Boskiej Gromnicznej.. jednak u was ciekawie jest obchodzone :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No dokładnie ;bo o tym rozmawiałem z Gośka i też pasuje nam Gromnicznej;ale..Święto światła czy może Święto Świec bardziej mi pasuje; bo gromnica to jakoś tak mi się kojarzy z pogrzebem..

      Usuń
    2. Mnie dokładnie tez :) dlatego Chandalier - Lampion lepiej mi sie kojarzy :)

      Usuń
  15. Lubię różne rytuały, które wnoszą radość i przyjemność:) Nie lubię tych, do których nas zmuszano (to a'propos katolicyzmu).
    Lampiony są przesłodkie, fajnie tak chodzić sobie "po kolędzie" i zbierać słodycze:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wogole myśle ze te święta nawet w katolicyzmie obchodzone z radością jakoś przyjemniejsze :)

      Usuń
  16. Matka Boska Gromniczna. Moja mama w dzieciństwie była pędzona przez babcie na wszystkie msze na wsi, więc jak coś możesz ją spokojnie pytać o wszystko w kwestii katolicyzmu.
    Z kolei druga babcia mówi, że jako dziecko tak ryczała ze smutku na drodze krzyżowej, że prababcia zrezygnowała ją z ciągania po kościele. Ot co.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O widzisz .. Nie wiedziałam ze ty z takiej nabożej rodziny . ;);)
      Ja moją a zapytałam nikt nie wiedział

      Usuń
  17. Nie mam pojęcia jakie, to święto (ale już się u Ciebie dowiedziałam:)).
    Fajnie, że obchodzone jest u Was tak na wesoło.
    Te polskie święta chrześcijańskie są przeważnie bardzo ponure i poważne... Cóż więc dziwnego w tym, że dzieciaki tak chętnie przyswoiły Helloween;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Etos Patos i ponura pompa. To fakt .
      A można tak radośnie i z uśmiechem :)

      Usuń
    2. Radośnie i z uśmiechem???? no wiesz...rozpustnico !!

      Usuń
    3. Co też Gocha przyszło Ci do głowy ... Dzieci sie cieszą ,to sama
      Radość ... Zamiast pompatyczno ponurych Wszystkich Śmiesznych na ten przykład

      Usuń
  18. Oj, tak Gromnicznej dzisiaj. Syn mój starszy w tym roku do komunii idzie i w ostatniej dosłownie chwili olśniło nas, że musimy świecę iść poświęcić. Dobrze, że udało nam się szybko kupić, co prawda do chrztu, ale napisik udało się zeskrobać;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak ??!! To teraz się te komunijne świece kupuje ?!?
      W sumie jakby trzymać od Chrztu to było by jak znalazł :)

      Usuń
    2. Niby nie trzeba jak od chrztu jest w dobrym stanie. Nasza się powyginała :(

      Usuń
    3. No tak to kilka lat temu ;)

      Usuń
  19. Każdy ma prawo obchodzić święta jak chce i jakie chce:)))ja jestem wychowana w rodzinie katolickiej i tak już zostanie:)))i znam nasze święta:)))bardzo fajny u Was zwyczaj i dzieci mają tyle przyjemności:))))Pozdrawiam serdecznie:)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Masz rację Reniu , tyle że jak sie mieszka na emigracji i chce sie zintergrować to poznaje się i historie i język i tradycje danego kraju .
      Lux to kraj katolicki i katolickie święta się tu celebruje , tyle że obrzàdek inny.
      W gruncie rzeczy skoro to DZien ofiarowania pańskiego to wydaje się równie ważny jak zmArtwychwstania pańskiego i powinien być huczniej obchodzony .
      Pięknie o tym świecie napisała Basia na blogu 5 pór roku :)

      Usuń
  20. Nie jestem pewna, ale po przeczytaniu kilku komentarzy, chyba już wiem jakie to święto :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No widzisz jak blogi rozwijają horyzonty . Ja przed przyjazdem do lux nie wiedziałam o istnieniu święta a od was dowiedziałam sie dlaczego jest to święto :)

      Usuń
  21. Nie miałam pojęcia ;)

    http://sk-artist.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  22. Pamiętam z wczesnego dzieciństwa (może było to związane z moimi przygotowaniami do komunii), że zimową porą byłam na takiej procesji z lampionami lub świecami. Bardzo mi się to podobało, przez te światełka. Cukierków jednak nikt nam nie dawał ;). Sivka ma chyba rację!!! To święto Matki Boskiej gromnicznej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może to były Roraty ... Mnie rodzice nie Puszczali tak o świcie , a wieczorem tez nie ....

      Usuń
  23. tak to swieto Matki Boskiej gromnicznej, u nas tez nie lataja dzieci z lampionami ale za to na Dzien Martina na jesien to chodzy pochody dzieci z wlasnorecznymi lampionami i potem lataja od do mu do domu po slodycze Usciski

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Martina ?!?! Z dniem św Marcina mam tylko skojarzenie poznańskich marcinków - takich chałek - bułek wypiekanych :)

      Usuń
  24. Co kraj, to obyczaj :)) Nie miałam pojęcia o istnieniu takiego święta.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A do kościoła Chodzisz ?!? To powinnaś znać :€
      Bo co kraj to obrządek inny ale chrześcijaństwo te same , ponoć

      Usuń
  25. zielonego pojęcia nie miałam, że takie święto istnieje ale nie jestem w tych sprawach zbyt biegła ;) chrześcijaństwo może to samo ale interpretacja nieco inna i świętowanie :) najważniejsze, że jest fajne i że dzieci mają z tego radochę!
    Co do 2 lutego to święto Ofiarowania Pańskiego. Według Ewangelii Jezus, zgodnie z prawem żydowskim, jako pierworodny syn był ofiarowany Bogu w świątyni jerozolimskiej. Wtedy też starzec Symeon wypowiedział proroctwo nazywając Jezusa "światłem na oświecenie pogan i chwałą Izraela". Dlatego święto to jest bogate w symbolikę światło (oczywiście internet ;) ) No i pewnie stąd te lampiony :)

    http://lamodalena.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dobrze , ze ktoś jeszcze zna pochodzenie :)

      Usuń
  26. No jak to... u nas to się nazywa Matki Boskiego Gromnicznej i chodzi się z gromnicą do kościoła, co by ja poświęcili. A potem się ją zapala w niebezpieczeństwie, np. w czasie burzy. Tak mi babcia od maleńkości wpoiła.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szczerze to straszny zabobon ;);)
      Ale jak komuś lęk oswaja to można potraktować jak biofitback

      Usuń
  27. Pierwsze słyszę. No popatrz, zawsze można się czegoś nowego dowiedzieć:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mieszkasz we Francji powinnaś znać ;) w tej formie :):)
      Ale nie masz dzieci , to tłumaczy dlaczego nie znasz ... My wiele sie dzięki nim uczymy :):) nowych rzeczy ...

      Usuń
  28. 2 luty to święto Ofiarowania Pańskiego, w Polsce ma charakter maryjny - Matki Boskiej Gromnicznej /poświęcenie gromnic/. Święto kościelne. To koniec świętowania, rozbiera się choinki, bo u nas w Polsce taka tradycja, że choinki i szopki mogą być są aż do Matki Boskiej Gromnicznej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z choinkami to byłam przekonana ze do końca karnawału :)

      Usuń
  29. Odpowiedzi
    1. Malo kto znał , a zwłaszcza w tej formie ;)

      Usuń
  30. wow! super te latarnie :3 ale na świętach katolickich, to ja się zupełnie nie znam, więc nawet gdyby było znane, to bym mogła przegapić :P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To tak jak ja .... Nawet byłam zdziwiona ze religijne

      Usuń
  31. U nas 2 lutego jest Matki Boskiej Gromnicznej :) Pamiętam, że jako mało dziewczynka wracałam z zapaloną świecą i chroniłam płomień żeby nie zgasł od podmuchów wiatru.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak tak już wiem :)
      Mądry i pouczajacy był to post :)

      Usuń