czwartek, 30 lipca 2015

Pocztówka z ...Helsinek








Helsinki nie są turystycznym pępkiem świata, uchodzą wręcz za miasto dość brzydkie, nie mające wiele do zaoferowania. Oglądając jednak pocztówki -nie uwierzyłam . I słusznie jak się okazało.

Górująca nad miastem katedra luterańska, jest przepiękna, szerokie schody prowadzące na plac senacki i ze szczytu których roztacza się panorama portu- imponujące.
i ciekawostka - katedra ta często "grała" rolę Pałacu Zimowego i rosyjskiego dworu :)





a jako,że  poranek mieliśmy pod szarym niebem wróciliśmy po południu




Drugim sztandarowym punktem zwiedzania Helsinek jest Cerkiew Uspieńska na wyspie Katajanokka



do której prowadzi most obklejony kłódkami



Wyspa zaciszna i z dala od tłumów. Znajduje się na niej Hotel w starm więzieniu. Obsługa cierpliwie znosi zbłąkanych  turystów



Niespiesznie wędrując ulicami miasta co rusz można natknąć się na portowe widoki, tracąc orientację czy to morze wgryzające się w ląd, rzeka czy jezioro






i już za to polubiłam to miasto. My wędrując nim przez kilka dni dotarliśmy i do Zoo położonego na wyspie, i na Helsińską Plaże

i do Parku Sibelliusa  z grającą na wietrze rzeźbą





i przede wszystkim mieliśmy czas żeby wystarczająco dużo czasu i pogodę by dotrzeć na Suomenlinnę, potężną twierdzę szwedzką... a to już coś co tygryski lubią najbardziej......

Niesamowita twierdza ( na dwóch wyspach) niesamowite miejsce i niesamowite widoki..... Taka jest Skandynawia - nieco dzika , skalista i wietrzna....









Jest ogromna, pełna podziemnych tuneli, murów, obwarowań. Szwedzka, bo to Szwedzi ją wybudowali , a po utracie tych ziem na rzecz Rosji to ona stała się przyczyną ,że Rosjanie chcąc wykorzystać jej potencjał militarny przenieśli stolicę z Turku do maleńkiej wioski Helsinki.... tak małej ,że pierwsze obrady sejmu odbyły się w oddalonym o 50 km Porvoo....do którego was zabiorę w następnej pocztówce :)


58 komentarzy:

  1. Ale fajna wyprawa,świetnie mi się oglądało :)
    najbardziej podoba mi się ten hotel w więzieniu,nie wiem czy bym nocowała haha.No i twierdza i widoku w koło niej :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Twierdza jest niesamowita
      A hotel w więzieniu na zawrotna cenę za pokój ;)

      Usuń
    2. Jak wygram w totka, to się tam prześpię:D
      A wycieczka super! Ale atrakcji!!!

      Usuń
    3. No aż w totka to nie trzeba ...

      Usuń
    4. To może jak naskładam ;))

      Usuń
    5. Dasz radę , zbieraj tez na prom :):) bo warto sie wybrać :) za morze

      Usuń
  2. O, ten hotel w więźniu to by mi pasił :))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kiedyś w Słowenii spałam w takowym ;)

      Usuń
    2. Że mnie wypuścili ?!?!

      Usuń
  3. Tak mało wiem o Finlandii, że aż wstyd, wygooglałam i czytam teraz z przejęciem. Skandynawia warta jest zobaczenia, cudowne rejony i chociaż mało popularne, to miałaś świetny, żeby się tam wybrać. Rzeźba grająca na wietrze mnie zachwyca, a widoki zapierają dech w piersiach :) pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A nie mówiłam ?! Ze Finlandia to kraj nieznany ?! Egzotyka na zimno ;)

      Usuń
  4. Hotel w wiezieniu? Niezle ;) piekna pocztowka Aniu. Mam ochote wskoczyc do zdjecia i pospacerowac:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. to poczekaj na inne pocztówki .....będzie jeszcze piękniej

      Usuń
  5. Skandynawia, moja miłość...:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. oooooo ......to mnie zaskoczyłaś

      Usuń
  6. Fajnie wyglądają Helsinki, choć też bym o nich nie pomyślała jak o turystycznym kierunku na wakacje:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. a mnie się zachciało pojechać i zimą .....i latem z plecakiem i namiotem....zwłaszcza ,że obowiązuje tam prawo wszystkich ludzi....można bezkarnie biwakować wszędzie..nawet na prywatnych posiadłościach pod warunkiem szacunku dla przyrody

      Usuń
  7. Miejsca warte zobaczenia i mnie najbardziej spodobał się hotel w więzieniu :) w dzwona świetnie wyglądasz :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Warte :):) na mnie Suomenlinna zrobiła piorunujące wrażenie i twierdza i plenery :)

      Usuń
  8. Kurcze super że pokazujesz takie nietypowe turystycznie miejsca, pewnie nigdy tam nie pojadę, a dzięki takim wpisom mogę zobaczyć trochę świata :) także czekam na następny post !!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. bo ja takichmiejsc szukam, nietypowych....mam nadzieje ze za rok pocztówki będą z Moskwy

      Usuń
  9. Fajne miejsca pokazujesz:)))bardzo lubię Twoje pocztówki:)))Pozdrawiam serdecznie:)))

    OdpowiedzUsuń
  10. Bardzo ciekawie i inaczej :-) Na mnie największe wrażenie zrobiła katedra luterańska. Już oczami wyobraźni widzę tam cara i jego dwór. Bardzo lubię takie rosyjskie klimaty :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. mnie w ogóle rosyjska kultura kręci .. i historia

      Usuń
  11. wspaniała wyprawa, co raz bardziej zazdroszcze:)

    OdpowiedzUsuń
  12. cudowne zdjęcia;)

    http://kataszyyna.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  13. Piszę ten komentarz po raz 3, brrr. Dlatego już krótko - zazdroszczę wyprawy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. znam ten ból, także dziękuje za wysiłek :)

      Usuń
  14. Oooo.... Jak ja lubię takie klimaty!

    OdpowiedzUsuń
  15. Kierunek do zwiedzania bardzo ciekawy, osobiście nie byłam ale mój M. był.
    Twierdza robi wrażenie, niesamowita ta rzeźba grająca na wietrze.
    Katedra piękna , świetne zdjęcie jak się całujecie i widok na port, na jachty.
    Fajna wyprawa. Pozdrawiam serdecznie...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Robi robi ... Chyba jeszcze bardziej na zywo :)
      Port co rusz i co zakątek , to naprawdę nadaje temu miastu klimat

      Usuń
  16. Ta rurowata rzeźba jest niezła!!!! Fajne wakacje mieliście Aniu!!! Zazdraszczam nieco ;D!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Biorąc pod uwagę , ze wy nie z tych co All Inclusiv i leżenie odłogiem na plaży podobało by sie wam bardzo :)

      Usuń
  17. Ojej ja bym chyba nie chciała spać w takim hotelu, ale pomysł niezwykły przyznaję. Moja córka jak była mała zawsze chciała odwiedzić Helsinki, bo kiedyś na lotnisku usłyszała nazwę tego miasta i bardzo jej się spodobała;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czemu ?!
      Pokoje niestety nie trzymały klimatu miejsca .
      Tak teraz sobie pomyslałam ,ze ciekawie było by urzedzic hotel w byłym szpitalu psychiatrycznym ;)
      Jak byłam w podstawówce mieliśmy jechać do Finlandii na wymianę uczniów - nazwa Finlandia tez mi przepięknie brzmiala :)

      Usuń
  18. Surowe klimaty Północy - lubię to!
    O hotelu-więzieniu wspominano ostatnio w tv.
    Rzeźba chyba grała, bo widać, że wiało;-)

    Fajna wycieczka, cieszę się, że zajrzałam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Surowe , nieskażone . Chce sie więcej :)

      Usuń
  19. Piękne, skaliste plaże w tych Helsinkach:)

    OdpowiedzUsuń
  20. Odpowiedzi
    1. Dziękuje . Właśnie zrobiliśmy 10szkę w Krakowie ;)

      Usuń
  21. Ta katedra robi wrażenie- niesamowita architektura- w świetnym stylu jest zrobiona :)
    Widać, że wyjazd Wam się udał, wszyscy uśmiechnięci :)

    pozdrowionka :)
    DAria

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dobrze zorganizowany wyjazd to mniej stresu , mniej stresu to atmosfera fajna , a dzieciaki zarażone pasją poznawania nowych miejsc to ... Beztrosko i radośnie można sie włóczyć po Europie

      Usuń
  22. ojoj jak tam pięknie! To wybrzeże morskie ach ach!

    OdpowiedzUsuń
  23. hej, ale zazdroszcze ci. Nigdy jeszcze nie byłam w Finlandii. Piekne kadry z helsinek. Może kiedyś uda mi się zrezalizować cele. Zapraszam do mnie na www.lap-stajla.blogspot.com, u mnie post o puddingu z nasion chia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :):) a wydawałoby sie ze Helsinki nie są obiektem marzeń podróżniczych;)

      Usuń
  24. Widzę, że most na gęsto obwieszony kłódkami ;) Bardzo podoba mi się latarnia z 2 zdjęcia. Z każdej podróży, chociaż u mnie ich niewiele przywożę zdjęcie latarni ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gęsto to kładka w Krakowie ;)
      A ja dzrzwi ... Naprawdę mam niezła kolekcje zdjec dzrzwi i kwiatów

      Usuń
  25. Piękne miejsca nam pokazałaś Aniu, dla wielu z nas zupełnie nieznane!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Fakt - nieczęsto to popularne miejsce ruchu turystycznego , ale ja takie lubie

      Usuń
  26. Hotel w więzieniu - intrygujący :) lubie twoje relacje z podróży :)

    OdpowiedzUsuń