poniedziałek, 3 sierpnia 2015

Pocztówka z Porvoo




50 km na wschód od Helsinek znajduje się dużo starsze i bardziej historyczne miasteczko.Dziś perła średniowiecznej Finlandii utrzymująca się z ruchu turystycznego.  Dawniej była   ważnym ośrodkiem handlowym , miejscem pierwszych obrad sejmu w Helsinkach.
Ta średniowieczna zabudowa,tak naprawdę to co 100 lat odnawiana jest :) zachowując jednak swój rustykalny styl i charakter.





Porvoo to  kwintesencja Finlandii i fińskich domków. Ta  drewniana zabudowa  była podstawową jeszcze w latach 60 XX wieku., kiedy panowała tu ogromna bieda, a kraj był zacofaną prowincją Europy.
 Fińskie domki zdobią krajobraz jak Finlandia długa i szeroka, częściej jednak będąc "mokki" czyli wakacyjno-weekendową chatką nad jeziorem czy w lesie. Swoje mokki Finowie uwielbiają i tu spędzają wolne chwile





Katedra z Porvoo zbierała senat i godziła kościół luterański i grecko-katolickim






i w ogóle fajne to miejsce na spacer, pełne drewnianych uliczek i świetnej kuchni opartej na rybach i ślimakach :)






Atrakcją jest też to ,że można się dostać do niego drogą morską z Helsinek -parostatkiem



i tyle co z Finlandii Wam zaplanowałam :)
 Espoo Nuuksio i wizytę w świecie Muminków zostawię w rodzinnym albumie, no prawie :))





ale uwierzcie, ten świat stworzony przez Tove Jansson  istnieje naprawdę :) w każdym detalu , wzbudzając zachwyt i uśmiechy na dziecięcych buziach :)







.

58 komentarzy:

  1. do tej muminkowej krainy, to sama bym się z chęcią wybrała!
    kochałam je w dzieciństwie ;)

    pięknie tam!
    teraz już rozumiem, dlaczego Lechu tak usilnie namawia mnie na wakacje w Skandynawii ;P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bo Skandynawia jest przepiękna ! I w lipcu ciepła , tegoroczne lato było najchłodniejszym od 10 lat .. A i tak nie narzekaliśmy ma brak słońca czy ciepła (25st )
      A Muminkolandia .... Robi wrażenie . I daje tyyyyle radości

      Usuń
  2. Fińskie domki !Po tych zdjęciach marzę, żeby je zobaczyć na żywo. Mieliście świetną pogodę. Słońce i te roześmiane buzie, czego chcieć więcej.. :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Finlandia z krajów Skandynawskich ponoć jest najbardziej słoneczna , nawet zimą ... Co my możemy potwierdzić ;(;) hahaha choc cześciowo

      Usuń
  3. Ania ja na razie na szybko, bo rodzinny spęd trwa jeszcze i czasu nie mam na nic ;)!!! Napisz mi czy 5-tego jest to spotkanie w Katowicach.

    OdpowiedzUsuń
  4. Ale tam ślicznie!!! I chyba jednak nie tak zimno;)))
    Te domki jak dla lalek...Inny świat!
    Pozdrowienia dla Was wszystkich!!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 25 st , idealnie do zwiedzania :)
      Dzięki

      Usuń
  5. Te drewniane domki extra,ale bałabym się tam pomieszkiwać,czy wypoczywać z małymi dziećmi ,chyba łatwo o hop do wody ,co ?
    Muminek świetny,nic tylko się przytulać :)
    Dziewczyny urodą podzieliły się po równo,jedna mamusia ,jedna tatuś :))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myśle ze to kwestia przyzwyczajenia , w Wietnamie domy na wodzie i dzieci sie tez wychowują ... Tak jak z piecami na węgiel i studniami ... Dawniej ... Dziś tez bym sie bała

      O dziewczynkach cały czas to słyszę , choc sama nijak nie widzę

      Usuń
  6. pojechać tam i zobaczyć - super sprawa. Ale tak patrząc po tych domkach i biorąc pod uwagę krótkie dni i srogie zimy to chyba wolę mieszkać w Polsce ;))
    Dziewczyny super wyglądacie ! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dni latem trwają baaaaardzo długo .. Noce są jasne . Zima - cóż mam takie samo zdanie , choc nasi znajomi mieszkający tam od 8 lat twierdza ze spoko , to stereotyp myślenia i wcale tak strasznie nie jest , zwlaszcZcza jak jest śnieg

      Usuń
  7. Do tej muminkowej krainy bardzo bym chciała pojechać :) Piękne pocztówki!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Muminkowo drogie jak cholera , ale warto było pojechać do Naantali

      Usuń
  8. Jakie oni tam mają piękne niebo! Zdjęcia zachwycające. Do świata Muminków sama chętnie bym się wybrała.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No nie ? Tez na to zwróciłam uwagę , mam nawet sporo zdjec po porostu nieba z wyjazdu :)

      Usuń
  9. Piękne miejsca, szczęśliwa Rodzinka- pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  10. Bardzo fajne miejsce:)))podoba mi się Twoja brązowa sukienka:)))dziewczynki są urocze:))))Pozdrawiam serdecznie:)))

    OdpowiedzUsuń
  11. Fajne te mokki, mam podobną na podwórku, tylko w mojej mieszkają rowery i narzędzia :-) Tak na serio, bardzo mi się podoba ta drewniana zabudowa. I kraina Muminków - z chęcią bym zajrzała tam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. HahahHah No tak , wyglądają jak domki narzędziowe ;)

      Usuń
  12. Ale tam jest ślicznie :) urocze miejsca :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Chciałabym rzucić wszystko, teraz w tym momencie i wyjechać choć na chwilę, przemyśleć dotychczasowe decyzje i spróbować znaleźć rozwiązanie.
    Zabierz mnie ze sobą :)!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To dobry moment zeby wziąść plecak i powędrować w góry :)
      Przestrzeń daje dobra perspektywę do myślenia
      Powodzenia !

      Usuń
  14. Parostatkiem w piękny rejs... o tak, byłabym pierwsza :)) domki jak nazwa mówi, fińskie, praktyczne, ekologiczne, ciepłe i takie charakterystyczne ;) Muminkowa kraina, oj, chętnie, chętnie, bardzo je lubiłam i edukować w tym zakresie mojego Malucha też będę :)
    ps. Do zobaczenia :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bo Muminki do mądra bajka :) ciesze sie ze jej nie przegapiliśmy

      Usuń
  15. Piękny klimat tego miejsca, bardzo charakterystyczny. Fajniutkie masz Córeczki:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O tak ! I przez to ciekawy :)
      Żaby ?! O Takkkkk !!! Fajne są !

      Usuń
  16. Alez tam ładnie! No, taką weekendową chatkę to ja bym przyjęła.
    Bardzo malownicza miejscowość.

    Miałam kiedyś identyczną sukienkę. Oddałam koleżance, bo źle się w niej czułam. Ale ja wyglądałam gorzej, niż Ty;-) Ty prezentujesz się fajnie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja mogę i namiot , byle w okolicy było tak pieknie :)
      Sukienka swoje odleżala a i tak wole ja nosić z kurtka czy swetrzychem do kozaków

      Usuń
  17. Nom piękna miejscowość, klimatyczna, kolorowa, wesoła... a najbardziej wy mi się podobaliście i Ty z uśmiechem :))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jakim uśmiechem ... Chwile potem upieniczyla mnie pszczoła w palec ()

      Usuń
  18. Oj, bardzo mi się podoba to miasteczko Porvo. Chętnie bym się tam kiedyś wybrała i do doliny muminków. Super wycieczka:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja sie nie pomyliłam pisząc Porvoo ;) przed dwa o o . Po szwedzki Borgå ;)

      Usuń
  19. Porvoo wygląda na ciekawe miejsce i rzeczywiście przepiękne niebo, zwłaszcza na 6. zdjęciu od dołu,
    I chyba jedno z nielicznych Waszych wspólnych zdjęć... widać, że nieźle się bawiliście.
    A z Agą spotykam się w Anusinie jutro wieczorem, mam tam spotkanie autorskie i małą imprezkę :) Na Brukselę na razie nie mam czasu, niestety, ale robię wszystko, żeby mieć go więcej na przyjemności:)
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj, to już dzisiaj, tzn spotkanie z Agą :)

      Usuń
    2. Nieliczne , bo komu robić te fotki .
      Najcześciej ja biegam z aparatem i utrwalam chwile ;)
      ZazdrosCze

      Usuń
    3. Ucaluj i odenie Agnieszkę .
      A ja tez już dzisiaj mam blogerskie spotkanie :):) i to w szerszym gronie niz mogłabym przypuszczać :):)

      Usuń
  20. Noo, piękne miejsca ;) Co do Muminków, to ja się upieram, że to opowiadanie dla dorosłych. Z takim zamiarem je tworzyła autorka, potem się pozmieniało, szał zrobiły. Są niesamowite. Zawsze chciałam pomieszkać w ich domku ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam sie , poza funkcją przytulania opowieści mocno dorosłe .... I polubiłam je jako dorosła ;)

      Usuń
  21. Wspaniale wygladasz uwielbiam Cie czytac i ogladac jeestes taka "swoja":)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Piękny komplement , w tym takim coraz bardziej udziwnionym świecie , warto zachować kawałek siebie

      Usuń
  22. Prawdziwy raj dla dziewczynek w świecie Muminków. Miasteczko Porvo bardzo malownicze.
    Pozdrawiam serdecznie...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No starsza szukała dowodów ze świat to nieprawdziwy :) ale młodsza odkrywała szczegółu , detale krzycząc ze prawdziwe :):)
      Fajny czas
      Dziękuje Basiu za pozdrowienia , odzdrawiam

      Usuń
  23. Jakie piękne domeczki! I dlatego, że są drewniane, i stoją nad wodą, i dlatego też, że mają piękny soczysty kolor.
    Naprawdę miło popatrzeć choćby na zdjęcia :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Od specyficzne , jedyne w swoim rodzaju . To prawda :):) zaglądaj u mnie często zdjecia z miejsc mało uczęszczanych

      Usuń
  24. Aniu zazdroszczę Ci tych wakacji strasznie!!!
    Ale nic to!!! Kończymy górki i za rok ruszamy w świat :D!!!
    Piękne fotki!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiesz co ?! Myśle ze Wam akurat tem by sie podobało . Mimo, ze płasko :)
      Ale sporo natury i można długie trasy pokonywać po lasach , nad jeziorami ...
      I tęsknie do tamtych temperatur ;)

      Usuń
  25. Jestem zachwycona tymi domkami i nawet dużo niebieskości widzę...
    A Muminki... Wzruszyłam się. Moje dzieci uwielbiały. Oglądaliśmy razem i śpiewaliśmy: Nasze Muminki...
    Uff... I znów łezkę uroniłam...
    Patrzę na Wasze uśmiechnięte buzie, cudownie wyglądacie...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To mądra bajka , wyprawa do tej krainy była niezlym wysiłkiem organizacyjnym i finansowym , niestety , ale zobaczyć zachwyt na buzi dziecka ... Bezcenne

      Usuń
  26. Jakie ładne te domy, takie malownicze, swietne zdjęcia w plenerze

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak , plener okupilam użądleniem przez pszczole ;)

      Usuń