piątek, 11 sierpnia 2017

Archipelag




Może Szwedzki Archipelag Zachodni to nie mityczne Lofoty, ale wart obejrzenia.
Szwedzkość wychyla się z każdego zakamarka- charakterystyczne domki rybackie, morze szumiące falami i Wiatr pachnący morzem, przestrzeń , pustka........ Mnie absolutnie zauroczył. W każdej z uroczych miejscowości z osobna  mogłabym spędzić wakacje albo nawet życie......
ale niestety mieliśmy 1-3 dni i na dodatek nie mieszkaliśmy nad morzem ani w Goteborgu ale 2 godziny drogi - z wyboru mojej dobrej koleżanki co to wyszła za Szweda i po kilku przeprowadzkach uciekła od ludzi i morza ;)




Wiec jeden dzień jak szaleni jeździliśmy od osady do osady napawać się widokami








Po pierwsze Fjallbacka- miejscowość rozsławiona przez Camile Lackberg i jej kryminały, bo do tej pory był to mały niepozorny kurorcik gdzie docierali Szwedzi na urlop i sporadycznie jacyś zbłąkani turyści , co dogłębniej wczytywali się w przewodniki i chcieli przespacerować się pod Kungsklyftan i wspiąć na KingFal.
My się tez przespacerowaliśmy, posiedzieliśmy na szczycie podziwiając setki mikro wysepek ( ponoć w Szwecji jest ponad 2000 wysp) i prawie przeoczyliśmy skwer Ingrid Bergman miejsce rozlicznych zbrodni literackich ;)









Po drugie - moja największa miłość tej naszej wyprawy Smogen - kilka kolorowych domków wciśniętych w zatoczkę, rozległy rezerwat naturalny z różowego granitu - widoki,widoki ,widoki ....kocham absolutnie to miejsce













Po trzecie Lisekil - nadal ten sam rezerwat naturalny, oceanarium i trochę zabudowy i tyle, brak rybackich domków wiec Smogen nie zaćmiło
ale fajnie posiedzieć na gorze i powąchać morze ....










ps. żadnego z kryminałów Camilli Lackberg nie czytałam.... ale załadowałam już audiobooka na moja kolejna podróż ;)




30 komentarzy:

  1. Domki są przeurocze, fajnie wyszła Ci Córencja na 6 fotce od dołu.
    Ciekawie też wygląda ta kamienista plaża, wydmy?pod koniec postu.
    Fajny jest też ten wielki kamień zawieszony między ścianami.
    a Surströmming-a próbowałaś?
    I na koniec-wiesz, że w Polsce jest miejsce łaczące Twoje górskie i morskie pasje w jednym? ;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. zachwycają chatki rybackie
      wiem, też lubie te fotkę
      granity -granitowa plaża
      King -też namiastka Norwegii ;)
      nie odważyłam się , ale kannerbulle do fiki obowiazkowo, kotbullary z żurwawiną, łososia na wszelkie sposoby ,smażone śledzie ,raki, i pasty z kawioru, raków obowiązkowo ;)
      ?

      Usuń
    2. :-) wiem, że to koszmar ale...
      Na Gubałówce-powiedzmy, że to góra-czyli jedna Twoja pasja powstała...plaża-czyli można ją podciągnąć pod morze ;-) proszę oto link:
      http://24tp.pl/n/41335]

      Usuń
    3. ale nie ;) są w końcu granice
      link się nie otwiera
      plaża to jeszcze nie morze -piachu nie znoszę

      Usuń
  2. Ja czytałam, ale nazw nie ogarniam:D Trudna język;))
    Ale przyznaję, że pięknie tam!!! Wyjątkowo!!!
    te domki jak dla lalek... I krajobrazy... Cudownie!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. oj trudna
      jak dodasz ze G czyta sie jak J, a K jak Sz to wymiękasz- ostatnia miejscowość - Lisekil czyta się Lisieszil brrrrr

      Usuń
    2. Ło matko... To wymiękam...Szczególnie, że nawet nasze słowa przekręcam:D

      Usuń
  3. Piękne zdjęcia, jak z geograficznego katalogu podróżniczego, jesteście świetną rodzinką, córy piękne i takie naturalne przed obiektywem. Aniu fajnie, że pokazujesz takie miejsca. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 100% Szwecji - tej nadmorskiej - w Szwecji
      dziękuje

      Usuń
  4. Piękne zdjęcia, cudowne widoki.

    OdpowiedzUsuń
  5. Fajne są takie rodzinne wypady aż mi żal, że moje dzieci chodzą już swoimi drogami. Twoja starsza córka pozuje jak rasowa modelka, uśmiecham się kiedy to piszę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. mam koleżankę, która raz do roku robią sobie tygodniową wyprawę ze swoją dorosłą córą , może tędy droga ;) ....
      oj mam nadzieje ,że jej te pozowanie przejdzie

      Usuń
  6. Aniu, dzięki za wiadomość. Napisałam na fb. ❤️❤️❤️

    OdpowiedzUsuń
  7. Ach, kusisz :) Zawsze marzyłam o podróży po Szwecji. Zatem, dziękuję za te piękne zdjęcia i pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. warto !jest też Szwecja dobrze z Pl skomunikowana
      a ja o Szkocji ;)
      więc wszystko Jolu przed nami !

      Usuń
  8. Widoki cudne, piękne zdjęcia, jest co podziwiać a Ty w białych spodniach, paseczkach i opasce na włosach wyglądasz bajecznie...pozdrawiam serdecznie...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. opaska to już taki wakacyjny must to have- na niesforne włosy, grzywkę itp...
      a że Archipelag cudny - pełna zgoda!
      jeszcze trochę tej Szwecji pokażę! w końcu zrobiliśmy w niej 3500km

      Usuń
  9. Dotarliście do naprawdę urokliwej krainy, fantastyczne zdjęcia:-) Planuję kiedyś jechać w tamtym kierunku ;-)

    OdpowiedzUsuń
  10. Cudne miejsca, nigdy nie byłam tym bardziej oglądam z dużym zainteresowaniem :)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) statystycznie pewnie częściej wakacje spędza się na południu...nie wiem dlaczego
      jak dla mnie za gorąco ;)

      Usuń
  11. Pedzę do Ciebie na jednej nodze z rewizytą, klikając w twoje imię :) bo za chwilę gdzieś mi to umknie i znów Cie nie odnajdę. Dziewczynki rosną jak na drożdżach, a Ty się nic, a nic nie zmieniasz. Miło was widzieć rodzinnie w dodatku tak przepieknej scenerii. Pozdrawiam Aniu...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ufff tego się będę trzymać , że lata mijają i tylko moje dzieci się starzeją;)
      sceneria literacka .... Kopenhaga- Andersen , Fjallbacka -Lackberg.. a jeszcze będzie i Stig Larsson i Astrid Lindgren ;)

      Usuń
  12. Ależ tam pięknie!!! Takie widoki poruszają mnie do głębi :)!!! Od razu chce mi się jechać na kolejną wycieczkę :D!!!

    Aniu, serdecznie Cię pozdrawiam :*!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. nie ukrywam ze Archipelag jest magiczny
      wogole Szwecja jest piekna
      zwlaszcza latem ;)

      po 2 tygodniach podrozowania, nam chcialo sie do domu ;)
      i zrezygnowalismy z wyjazdu na dlugi sierpniowy weekend, by sie cieszyc domem ;)

      Usuń
  13. nice article great post comment information thanks for sharing.
    ผลบอล

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. one of the most wonderfull place in Sweden

      Usuń